„Slíbila jsem dceři, že jí pomůžu uklidit pokoj,“ procedila mezi zuby zpocená maminka s mokrý hadrem v jedné ruce a smetákem ve druhé uprostřed dceřina pokoje.
„A kde je tedy dcera?“ rozhlížel se po pokoji tatínek .
Maminka vysvětlila: „Dcera je ve škole. Včera večer jsem jí slíbila, že jí pomůžu klidit pokoj, tak jí pomáhám,“ a klekla na kolena, aby utřela jakýsi flek na podlaze.
Rodiče si často stěžují, že děti nechtějí uklízet svůj pokoj ani jinak pomáhat v domácnosti, a hledají rady, jak naučit děti uklízet.
Tím, že budete uklízet místo dítěte, se dítě naučí jediné: Udělám nepořádek a maminka to uklidí.
Ještě horší variantou je, když rodiče uklidí dětský pokoj v době, kdy u toho dítě není – spí, je venku, ve škole, … Vnikne tak vzorec: Uklidí se to samo.
Pomáhat s domácími pracemi, uklízet si pokojíček a podobně je získaná dovednost jako každá jiná. Dítě se jí musí naučit.
Naučí se ji jenom tak, že ji bude dělat. O tom asi nikdo nepochybuje. Přesto na to zapomínáme. Malá odbočka příkladem: když bude rodič za dítě v první třídě psát čárky a vlnovky do písanky, byť jenom tím, že mu povede ruku, dítě se nenaučí psát hezky. Smyslem nácviku psaní je, aby se dítě naučilo psát, ne aby to vypadlo hezky a dítě dostalo jedničku.
Naučili bychom se jezdit na kole jenom tím, že se budeme jenom dívat na ostatní, jak jezdí? Ne. Jediný způsob, jak se něco naučit, je dělat to.
S úklidem je to úplně stejné. Když dětem nedáme šanci naučit se uklízet po sobě, dítě se to nenaučí a po zbytek života si už budeme jenom stěžovat a stavět se střídavě do role oběti (musím to uklidit, nikdo jiný to neudělá) a do role spasitele (uklidím to, aby moje dítě nežilo v takovém nepořádku).
Pokud jsme zvyklí udržovat ve svém bytě průběžný nepořádek a jednou za čas uklidit, stává se tento stav přirozeným stavem i pro děti.
Když nás nechává klidným prach postupně sedající na veškerý nábytek a už ho neskryje ani šedý povrch poliček a skříní, je nám zatěžko odnést obal od čokolády do koše a necháme ho na konferenčním stolku, co se asi dítě naučí pozorováním? Jaký mu dáváme příklad? Že nepořádek je normální a nevadí nám.
Dělá to tedy stejně. Pak je ale v šoku, když najednou rodič vyžaduje úklid a srší z něj hromy, blesky.
Když se dítě samo pustí do uklízení. Jak s dětmi řešit úklid jejich nepořádku, v klidu a v pohodě, bez křiku a hádání. V krátkém videu se dozvíte, jak na to.
Ruku na srdce. Chtělo vám někdy vaše dítě pomoct s nějakou domácí činností a vy jste ho odehnali? Chtělo pomoct v kuchyni při vaření, s dáváním prádla do pračky, utírání prachu, umývání nádobí. Cokoliv.
Hned jste si představili, že
Odmítnutím pomoci od dítěte si zaděláváte na budoucí neochotu dětí pomáhat a podílet se na domácích pracích. Navíc je společná činnost ideální pro budování vztahu. Při společných aktivitách, ať už sportovních nebo pracovních, se dítě rozpovídá nejčastěji a máte tak možnost dozvědět se mnohé z toho, co dítě prožívá, dělá, na co myslí…
Podívejte se na záznam webináře „12 kroků, jak naučit děti pomáhat„. Tento webinář má dvě části, v té druhé odpovídám na dotazy rodičů na jejich konkrétní situace – dost možná tam najdete odpověď i na svoji otázku.