Nejen ve víně, ale i v knihách je pravda

Nemám na mysli nějakou teoretickou výuku ve škole, ale často se mi stane, že si ve svém každodenním životě ověřím to, co jsem se dočetl (nebo doslechl) v knihách. V knihách o osobním rozvoji, o vztazích a podobně.

Například nedávno jsem měl v Praze na hlavním vlakovém nádraží hodinu a půl, než mi pojede vlak domů. Sednu si tedy do kavárny a po chvíli mi nad hlavou začne hlasitě hrát reprák. Ne že by ta hudba byla neposlouchatelná, i když to nebyly můj žánr, ale fakt to bylo tak nahlas, že jsem neslyšel vlastní myšlenky. Hned jsem si vzpomněl na knihu Vztahy bez stížností od Willa Bowena a historku o hlučném ventilátoru naproti okna hotelového pokoje a požádal jsem servírku o ztlumení Světe div se, ono to funguje. Servírka bez problémů hudbu ztlumila, já jí s úsměvem poděkoval a zvednutým palcem jí signalizoval, že teď už je to dobrý a ona mi úsměv i zdvižený palec opětovala. Mohl jsem sedět naštvaně a v duchu jí nadávat, mohl jsem odejít a bloumat po vestibulu, ale dnes už vím, že stačí málo – nestěžovat si a žádat.

To žádání mi připomnělo průzkum ohledně žádosti o předběhnutí fronty na kopírku, o kterém se zmiňuje Vít Prokůpek ve své knize Psychologie ovlivňování – 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. Vít Prokůpek také vysvětluje, jak funguje tzv. kotva při výběru ze dvou variant, což jsem si čas od času ověřuji v reálném životě. Například na poradě jsme řešili dvě varianty cedule pro označení firemních objektů – na stole byla varianta od vedení firmy a moje, která vznikla úpravou té první. Obsah byl stejný, ale lišily se ty cedule od sebe uspořádáním textů a jejich formátováním. Šéf se zeptal ostatních osmi lidí: „Která cedule se vám líbí víc? Ta původní nebo Martinova?“. V tu chvíli jsem se začal usmívat, protože to byla příležitost ověřit si, jak se lidé rozhodují. A když se většina vyjádřila pro moji verzi, tak už jsem se smál na celé kolo a zatímco ostatní se na mne nechápavě dívali, já už jsem věděl – funguje to! Ověřil jsem si to už několikrát předtím a pokaždé byla reakce stejná. V budoucnu toho určitě využiji! 🙂

Komentáře